Nedalo mně to, abych v dnešní den, kdy si připomínáme třicáté výročí Sametové revoluce, nezatelefonovala akademickému sochaři a vězni komunistického režimu Otmarovi Olivovi, muži, kterého si velmi vážím, abych mu položila pár otázek. Měla jsem štěstí. Zastihla jsem ho doma těsně před odjezdem a s rozhovorem po telefonu souhlasil.
Pamatuješ si, kde jsi byl sedmnáctého listopadu před třiceti lety?
To vím naprosto přesně. Šestnáctého listopadu jsem vezl zvon, který jsem udělal jako dar do sudeťáckého opuštěného kostela v Nových Losinách. Byl tam ve vyhnanství jezuita páter František Měsíc. Odlil jsem s přáteli zvon svatého Václava a Isidora madridského. Vážil sto devadesát kilo.
A to šlo za komunistů si jen tak někde umístit nový zvon? To asi bylo bez vědomí státní moci ne?
No jasně!
Takže to bylo šestnáctého listopadu..
Ano, pamatuji si ten den jako dnes. Bylo šestnáct centimetrů sněhu a já jsem tam nemohl vyjet autem s vozíkem. Tak jsem šel do hospody, kde seděli takoví ti sudetští štvanci. Řekl jsem paní hospodské, že mám problém. A ona řekla: „Basičku pivečka Otíčku?“ A já jsem odpověděl: „Ne! Vezu zvon a nemůžu tam vyjet.“ A této paní se změnil výraz, vstala od barového pultu, vybrala pět, šest nejstatnějších štamgastů, těm dala pokyn, aby vyběhli ven do té zimy a pomohli mně zvon dopravit do kostel. Zůstal jsem tam do sedmnáctého listopadu a v neděli osmnáctého měl potom na Velehrdě, kde s rodinou žiji, křtiny náš syn Antonín. To už ale nikoho moc ze známých nezajímalo, protože všichni řešili, jak ty bolševiky náležitě převálcujeme. Za týden jsem byl v Nových Losinách znovu. Páter Měsíc řekl: „Měli to na věčné časy a vidíme, kde teď jsou. My tady máme po padesáti letech zvon, což je zázrak. Žijeme v době zázraků.“
Dostal jsi se potom v listopadových dnech do Prahy?
Ano. Byl jsem v Mánesu zvolený za výtvarníky členem výboru Občanského fóra. Bylo zajímavé, jak se mně potom omlouvali ti, co se ke mně před tím chovali jako prasata. Potom ale byli všichni mí kamarádi z kriminálu ve vládě. Jirka Diensbier mně domů na Velehrad přivezl pas, protože mně to před deseti lety na Borech slíbil.
Tak to byla krásná doba ne?
Jasně. Byla to doba plná naděje. Naše země zase získala kredit, který z různých důvodů ztratila. Před revolucí jsme se chystali připravit dceru Terezu na skutečnost, že nebude moct studovat, protože má fotra kriminálníka. Potom byl najednou tatínek hrdina a jezdil k nám domů na návštěvu pan prezident. Bylo to fajn, ale ďábel je rafinovanější.
To jsem nevěděla, že vás doma na Velehradě navštívil i prezident Václav Havel…
No jistě! Vždyť my jsme se znali a po kriminále jsme se deset let scházeli. Když nás navštívil jako prezident, tak mám z té doby krásné fotografie.
No vidíš a po třiceti letech se o něm šíří spousta negativních informací.
Jistě, protože lidi žere špatné svědomí! Ti lidé, co byli posraní, těch osmdesát procent národa, co drželi hubu, tak je prostě žere, že byli lidé, kteří si nenechali vše líbit! Z tohoto podhoubí vznikají tyto zprávy.
Kolik jste tehdy měli s manželko Olinkou dětí?
Čtyři. Tonda byl revoluční, protože měl osmnáctého listopadu ty křtiny.
S listopadem osmdesát devět přišla obrovská naděje, jak vnímáš situaci v naší zemi po třiceti letech?
Těžko se o tom dnešním stavu mluví. Jsou chytřejší lidé, aby vše správně pojmenovali. Spíše pátrejme, kde jsme to posrali, v kterým momentě jsme dopustili, aby takoví Babišové vylezli z kanálů, kde měli být navždy zakopaní a nepřipuštěni nikdy k debatě. Kde jsme tu chybu udělali? To já nevím.
A myslíš si, že dnes mohou pomoct demonstrace Milionu chvilek pro demokracii, abychom se dostali z této situace ven?
Tuto angažovanost mladých lidí obdivuji. My jsme ale prostě ještě do té Země zaslíbené nedošli. Podle Starého zákona nám ještě chybí deset let.
Jak prožíváš dnešní den?
Jedu za synem do kláštera. Je u trapistů.
Děkuji za rozhovor a přeji šťastnou cestu!
Před pěti lety jsem s Otmarem Olivou napsala tento rozhovor, který je stále aktuální:
Akademický sochař, politický vězeň bývalého režimu, ale také autor výzdoby kaple Jana Pavla II. Redemptoris Mater ve Vatikánu, dvaašedesátiletý Otmar Oliva vidí polistopadový vývoj v České republice jako jednu velkou prohru.
Za bývalého
režimu jste byl politickým vězněm kvůli šíření Charty 77. Jak vnímáte
polistopadový vývoj v naší zemi?
Vidím to v mnoha oblastech jako prohru a zhroucení našich snů a tužeb.
Co máte
konkrétně na mysli?
Když jsme slavně zvítězili, myslel si někdo, že za dvacet roků zapne televizi a
tam na nás bude kejhat agent Falmer, popřípadě agent Bureš či Okamura zvaný
Pitomio? Já jim nenadávám. Je to naše vina! V prvních letech po revoluci jsem
se blbě angažoval. Tito hoši vzali ekonomiku hned do svých rukou. Sleduji
kariéry těch mých fízlů. Po revoluci jsem si naivně myslel, že zločinci
zůstanou zločinci. Budou tak vždy pojmenováni a bude jim určeno jejich
zasloužené místo někde v kanále nebytí či bezvědomí a nebudeme je vidět v
televizi v roli politiků. Že o estébácích nebudeme nic vědět a slyšet, natož
aby byli ve vedoucích funkcích a ovládli ekonomiku, což se jim podařilo. To
jsem ovšem záhy po revoluci neviděl. Dospěl jsem k tomu postupně. Projeli jsme
ale také kulturu a vztahy. Pociťoval jsem zvláštní způsob hnusné normalizace.
To mě mělo varovat, ale už bylo pozdě, protože dezorientace v hodnotách a
rozplizlo ovládlo veškeré vědomí společnosti.
Jak se
díváte na současnou vládnoucí koalici?
Nikoho z nich jsem nevolil. Můžu tedy říct, že toto není moje vláda. Rovněž
jsem nevolil našeho pana prezidenta. Dívám se na to tak, že se mě to netýká a
mám právo být pouze rozladěný a nic jiného. Sobotka byl vždycky sráč. To je
takový homeopatický hošánek. Babiš byl podle mne vždy grázl. To se vědělo od
začátku a ať mně nikdo neříká, že to nevěděl. Prohra je také to, že se mohou
beztrestně na veřejnosti promenádovat patologické zjevy typu Okamury nebo
Babiše. Věřím, že je uvidíme v první lajně velehradských slavností. O tom
naprosto nepochybuju. A jistě se zase najde někdo z církevních představitelů,
kdo bude nabízet popelníček panu prezidentovi jako posledně. Budou tam sedět a
někteří panáčci budou štěstím bez sebe, že možná něco ukápne. A to je ta
prohra…
Proč to tak je?
Je více než dvacet let od revoluce a my jsme nezvládli ani pomyslný odchod z
Egypta. Nenalhávejme si, že všichni otroci věděli, proč odchází. Byla to jen
úzká elita, která se chtěla osvobodit. Vlekla s sebou lůzu, která okamžitě
začala plakat a remcat. Takhle to chodí dvacet let. Nezvládli jsme ani průzkum
svobodného území. Zvědové nás špatně informovali, protože to nepochopili, báli
se, lekli se a neuměli pojmenovat získanou svobodu. Už nevíme, co jsme chtěli,
protože jsme nevěděli, proč odcházíme z otroctví, protože jsme ani tenkrát
nevěděli, že jsme otroci.
Mnozí dnes
ale vzdychají po onom pomyslném otroctví…
Ano, protože nemyšlení je stav duše. Rozumíte? Je to velmi pohodlné. Za to
dostaneme dalších dvacet let putování po poušti, abychom vše pochopili.
Zbytečně remcáme po vzoru biblického exodu. Nemysleme si, že nejsme komunismem
poznamenáni. Ačkoliv si dovoluji, z ješitnosti sobě vlastní, řadit se k
tehdejším rebelům.
S kým jste byl zavřený?
Politických
nás tam bylo osm. Byli mezi nimi například i Jiří Dienstbier a současný
profesor filozofie a jezuita Václav Umlauf.
Nezklamal vás později třeba Dienstbier?
Ne! Po Jiřím Dienstbierovi je mně strašně smutno. Byl to drahý přítel. Navíc
měl tu vlastnost, které si u chlapů vážím nejvíc. On nekecal. Co slíbil, tak
udělal, držel lajnu, což dnes není veřejně k vidění a mání.
Přestože jste věřící, tak vám nejsou blízcí ani lidovci?
To jsou poserové! I když znám i pár charakterních lidovců.
Ve vládní koalici jsou různé třenice, ale v jednom se hnutí ANO a ČSSD
naprosto shodnou – a to je odpor k církevním restitucím…
To je jen bezbřehý populismus. Vždyť nás to přijde levněji! Na to by snad měl
slyšet každý vůl! To je snad jediný pádný argument.
S církevními restitucemi tedy souhlasíte?
Já mám jen odůvodněné pochybnosti, jak s tím hoši naloží. Už teď v duchu vidím
v předpokojích našich biskupů a arcibiskupů zástupy, které mají o ty věci zájem
a nabízí své služby. Byl bych proto jen rád, kdyby si vzali příklad z diecéze
Maribor, která zkrachovala, protože prošustrovala získané. Přál bych si, aby se
nám to nestalo. Zkušenosti, které mám ale s církví svatou, mně velí mít
pochyby, jestli to správně uchopí. Obávám se, že ne. Církev to strašně zatíží,
protože na to nemá lidi. Myslím si, že starat se o tyto věci vyžaduje charakter
a církev lidmi s touto vlastností neoplývá.
Osobně jste se znal s papežem Janem Pavlem II., který bude příští týden
svatořečený…
Ve mně je obrovská vděčnost, že jsem se mohl s Janem Pavlem II. setkat skrze mé
dílo. Připadá mně to už strašně dávno. On změnil svět. Odrovnal komunismus a
nám zbývá jen vděk. Příští týden proto pojedu do Říma na jeho svatořečení,
abych tak vyjádřil svou vděčnost.
A jak vidíte současného papeže Františka?
První, co mne napadlo, že by mu měli dát armádu ochutnávačů, neprůstřelnou bublinu a hlavně pětinásobnou ochranu, aby nevnímal ty hnidopichy, kteří mu nepřejí. Teprve nedávno jsem se totiž od jednoho dobráka dozvěděl, že se dokonce část církve svaté modlí za jeho prozření.
Co si myslíte, že jim na papeži vadí?
Oni si vadí sami. Nejsou spokojeni sami se sebou, jsou naprosto v šoku ze své prostřednosti, nedostatečnosti, pitomosti a zbabělosti, proto se k papeži Františkovi staví takto. Ti, co proti němu remcají, nastavují zrcadlo sami sobě. Své zbabělosti, malosti, nemohoucnosti a zejména impotenci. On totiž pochází z oblasti, kde o něco jde, kde je víra životatvorná. Proto je docela logické, že nepřijel na Velehrad, když bylo výročí Cyrila a Metoděje. Co bychom mu ukázali? Padělané slovo Boží skrze kýč? Naše víra je homeopatická záležitost. Zval ho i Zeman. Myslím si, že si nakonec ti páni oddechli, že nepřijede.
Sledujete situaci na Ukrajině?
V mém pokročilém věku mám dojem, že jsem to, co se tam děje, už třikrát četl a dvakrát prožil. Úžasné bylo, že i moje internetem protřelé děti v tom poznaly anšlus Rakouska. Mne to napadlo hned! Kdyby někdo rozebral Putinův slovník, když anektovali Krym, byl by naprosto totožný se slovníkem rakouského anšlusu. Je mně hrozně líto, že si každá generace musí zažít nějaký průser, aby se správně orientovala. Jsem v úžasu nad těmi lidmi, co pláčí nad omezením soukromí, když se zjistilo, že nás odposlouchávají Američané. Je to trapné, protože se těm Američanům rychle omluvíme a budeme jim říkat: „Prosím vás, odposlouchávejte víc a kvalitněji, abyste věděli, do čeho vlítnete za nás, protože my to neuděláme, protože jsme poserové…“ Já akorát doufám, že ty družice jsou opravdu kvalitní a dělají je dobře.
Vím, že jste vloni nevolil Zemana. Dnes má za sebou přesto rok na pozici prvního muže naší země. Naplnily se vaše obavy?
Cituji Tomáše Halíka po jeho volbě: „Pláču s plačícími.“ Věřím, že ho volila defektní část národa. Ve slabé chvilce bych rád věřil, že prozřeli. Teď máme, co jsme chtěli.
Můžete prozradit, jak se žije umělcům více než dvacet let po revoluci?
Já jsem atypický. Dělám si, co chci. Vždy jsem si dělal, co jsem chtěl. I za totáče, což je neskutečná milost. Já jsem za to vděčný a jdu také za to poděkovat do Říma. Dostala se mně spousta odměn v podobě krásné práce. Pokud jsem dostal rány, tak byly ale důkladné. Je pravda, že mladým umělcům nezávidím.
Rozsáhlé dílo akademického sochaře Otmara Olivy zahrnuje volnou plastiku, liturgické a obřadní (převážně církevní) artefakty, insignie, reliéfní výzdobu zvonů, sochařské řešení hrobů, pamětní desky, busty, medaile i velké komplexní sochařské realizace určené převážně do chrámových interiérů a urbanistických slohových prostor v České republice i v zahraničí. Kdo je Otmar Oliva? Podrobné informace ZDE
Text a foto: Lenka Fojtíková